De interesse van het MKB in duurzaamheid is beperkt
De interesse van het MKB in duurzaamheid is beperkt
Geplaatst op: 18 februari 2013
Duurzaamheid als megatrend
In het rapport wordt duurzaamheid, naast demografie, technologie en waarden & ethiek, als een van de wereldwijde megatrends gezien. De onderzoekers concluderen dat er ‘beperkte interesse is op het gebied van duurzaamheid’. Van de vier voorgelegde onderwerpen op het gebied van duurzaamheid springt geen enkel thema eruit. Schaarste van grondstoffen (materialen, mensen, kennis) wordt genoemd door 45 procent, duurzaam produceren door 48 procent, gebruik duurzame energie door 41 procent en diversiteit/ sponsorship/ goede doelen door 37 procent. De onderzoekers stellen: ‘Duurzaamheid lijkt in veel gevallen nog geen integraal onderdeel van de bedrijfsvoering te zijn en is volgens een aantal geïnterviewden vooral (a) een marketinginstrument of (b) ingegeven door persoonlijke motieven van de ondernemer’.
‘True cost’ benadering
In het rapport staan ook een aantal voorbeelden van ontwikkelingen die impact (kunnen) hebben op je bedrijfsvoering. Op een schaal van vijf sterren zal de ‘true cost’ benadering een impact hebben van vier sterren. Koplopers zoals Puma zijn transparant in de impact van de onderneming op het milieu en de leefomgeving. Volgens de onderzoekers zal deze rapportagemethode de komende tien jaar ook steeds meer in het MKB worden toegepast. Naar verwachting gaat de consument een bedrijf steeds meer afrekenen op de impact op milieu en leefomgeving. Bekijk de website Trucost voor meer achtergrondinformatie.
Rapport ‘Telelens op de toekomst’
Bekijk hier het hele rapport ‘Telelens op de toekomst’.
Duurzaamheid als megatrend
In het rapport wordt duurzaamheid, naast demografie, technologie en waarden & ethiek, als een van de wereldwijde megatrends gezien. De onderzoekers concluderen dat er ‘beperkte interesse is op het gebied van duurzaamheid’. Van de vier voorgelegde onderwerpen op het gebied van duurzaamheid springt geen enkel thema eruit. Schaarste van grondstoffen (materialen, mensen, kennis) wordt genoemd door 45 procent, duurzaam produceren door 48 procent, gebruik duurzame energie door 41 procent en diversiteit/ sponsorship/ goede doelen door 37 procent. De onderzoekers stellen: ‘Duurzaamheid lijkt in veel gevallen nog geen integraal onderdeel van de bedrijfsvoering te zijn en is volgens een aantal geïnterviewden vooral (a) een marketinginstrument of (b) ingegeven door persoonlijke motieven van de ondernemer’.
‘True cost’ benadering
In het rapport staan ook een aantal voorbeelden van ontwikkelingen die impact (kunnen) hebben op je bedrijfsvoering. Op een schaal van vijf sterren zal de ‘true cost’ benadering een impact hebben van vier sterren. Koplopers zoals Puma zijn transparant in de impact van de onderneming op het milieu en de leefomgeving. Volgens de onderzoekers zal deze rapportagemethode de komende tien jaar ook steeds meer in het MKB worden toegepast. Naar verwachting gaat de consument een bedrijf steeds meer afrekenen op de impact op milieu en leefomgeving. Bekijk de website Trucost voor meer achtergrondinformatie.